داستانهای شگفت انگیز از صدقه و فواید آن – قسمت پنجم ( نوشتاری ) معصومه بیگم آزرمی

داستانهای شگفت انگیز از صدقه و فواید آن – قسمت چهارم( نوشتاری ) معصومه بیگم آزرمی
29 اسفند 1395
داستانهای شگفت انگیز از صدقه و فواید آن – قسمت ششم ( نوشتاری ) معصومه بیگم آزرمی
15 فروردین 1396

داستانهای شگفت انگیز از صدقه و فواید آن
نویسنده : معصومه بیگم آزرمی
قسمت پنجم
فصل سوم: فوائد صدقه
فوائد انفاق و صدقه

برای انفاق و صدقه آثار و فوائد بسیاری بیان شده است، اما بطور کلی سبب می شود که افراد اجتماع از هلاکت رهایی یابند و به عکس هنگامی که این مسئله فراموش شود و ثروت ها در یک قطب اجتماع جمع شود، اکثریتی محروم و بینوا بوجود می آیند و دیری نخواهد گذشت که یک انفجار عظیم در اجتماع بوجود می آید که نفوس و اموال سرمایه داران در آتش این انقلاب خواهد سوخت.
ولی برای صدقه و انفاق دو نوع فائده متصور است: اجتماعی و فردی.
فائده اجتماعی صدقه
انفاق یکی از طرق حل مشکل فاصله طبقاتی است.
توضیح:
یکی از مشکلات بزرگ اجتماعی که همواره انسان دچار آن بوده است و هم اکنون با تمام پیشرفتهای صنعتی و مادی که نصیب بشر شده است نیز با آن مواجه است، مشکل فاصله طبقاتی است، به این معنی که فقر و بیچارگی و تهیدستی در یک طرف، و تراکم اموال در طرف دیگر قرار گیرد.
عده ای آن قدر ثروت بیندوزند که حساب اموالشان را نتوانند داشته باشند، و عده دیگری از فقر و تهیدستی رنج برند، به طوری که تهیه لوازم ضروری زندگی از قبیل غذا و مسکن و لباس ساده برای آنان ممکن نباشد بدیهی است که جامعه ای که قسمتی از آن بر پایه غنا و ثروت و بخش مهم دیگر آن بر فقر و گرسنگی بنا شود قابل دوام نبوده و هرگز به سعادت واقعی نخواهد رسید، در چنین جامعه ای دلهره و اضطراب و نگرانی و بدبینی و بالاخره و دشمنی و جنگ، اجتناب ناپذیر خواهد بود.
گرچه در گذشته این اختلاف در بین جوامع انسانی بوده است، ولی باید گفت متأسفانه در زمان ما این فاصله طبقاتی به مراتب بیشتر و خطرناکتر شده است، زیرا از یک سو، درهای کمک های انسانی، و تعاون به معنی حقیقی، به روی مردم بسته شده، و رباخواری که یکی از موجبات بزرگ فاصله طبقاتی است با شکل های مختلف به روی آن ها باز است، پیدایش کمونیسم و مانند آن، و خونریزی ها و جنگ های کوچک و بزرگ و وحشتناک که در قرن اخیر اتفاق افتاد و هنوز هم در گوشه و کنار جهان ادامه دارد غالبا از ریشه اقتصادی مایه می گیرد و عکس العمل محرومیت اکثریت جوامع انسانی است، گواه این حقیقت است.
یکی از اهداف اسلام این است که اختلافات غیر عادلانه ای که در اثر بی عدالتی های اجتماعی، در میان طبقه غنی و ضعیف پیدا می شود از بین برود و سطح زندگیشان را بدون کمک دیگران رفع کنند بالا بیاید، و حداقل لوازم زندگی را داشته باشند، اسلام برای رسیدن به این هدف برنامه وسیعی در نظر گرفته است که از جمله آن ها تحریم رباخواری و تشویق به انفاق و کمکهای مالی می باشد.( تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۲۳۲٫)
فوائد فردی انفاق و صدقه
آن گونه که از آیات قرآنی و سخنان معصومین علیه السلام استفاده می شود، انفاق و صدقه علاوه بر فوائد اجتماعی، فایده های بسیاری هم در دنیا و هم در آخرت برای انفاق کننده دارد از جمله:
فایده اول: که بسیار هم مشهور است این است که: صدقه هفتاد نوع مرگ بد را دفع می کند.
۱- امام صادق علیه السلام فرمود: «ألبر و الصدقه یدفعان عن صاحبهما سبعین میته السوء؛ نیکی و صدقه هفتاد نوع مرگ بد را از صاحبانشان (نیکوکار و انفاق کننده) دفع می کنند.»( بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۱۲۹، روایت ۶۷٫)
۲- پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله هم فرمود: «الصدقه تدفع میته السوء؛ صدقه مرگ بد (دلخراش) را منع (دفع) می کنند.»( بحارالانوار، ج ۴، ص ۱۲۱، روایت ۶۷٫)
۳- هم چنین پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: «ان من یموت بالذنوب أکثر ممن یموت بالاجال و من یعیش بالاحسان أکثر ممن تعیش بالاجال؛ بدرستی که کسانی که بوسیله گناهان می میرند بیشتر از کسانی هستند که با مرگ طبیعی از دست می روند و همچنین کسانی که با احسان و نیکوکاری زندگی (عمر بیشتری) می کنند بیشتر از کسانی هستند که عمر طبیعی دارند».( بحارالانوار، ج ۵، ص ۱۴۰، روایت ۶٫)
۴- امام صادق علیه السلام فرمود: «من تصدق فی کل یوم أو لیله، ان کان یوم فیوم، و ان کان لیل فلیل، دفع عنه ألهدم و السبع و میته السوء؛ هر کس در روز و شب صدقه دهد، از زیر آوار رفتن و آسیب درنده و مرگ بد ایمن می ماند اگر در روز صدقه دادن همان روز و اگر در شب داد همان شب ایمن است.»( بحارالانوار، ج ۱، ص ۳۳۲٫)
۵- امام باقر علیه السلام فرمود: «ان الصدقه لتدفع سبعین عله من بلایا الدنیا مع میته السوء، ان صاحبها لا یموت میته سوء أبدا؛ همانا صدقه هفتاد گونه علت از (بلاها و) و ناگواری های دنیا و مردن بد (دلخراش) را از انسان بر می دارد. و انفاق کننده(صدقه دهنده) هرگز به مرگ بد (دلخراش) مبتلا نمی شود».
۶- امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود: «بالصدقه تفسخ الاجال؛ با صدقه دادن مرگ و میر به تأخیر افتاده دور می شود.»( غررالحکم، ج ۱، ص ۳۳۲٫)
۷- و هم چنین امام علی علیه السلام فرمود: «الصدقه تقی مصارع السوء؛ صدقه دادن انسان را از بد مردن حفظ و نگهداری می کند.»( غررالحکم، ج ۱، ص ۲۶۵٫)
پاسخ به یک اشکال مهم
«اشکال» در بعضی از روایات آمده است که صدقه باعث می شود که اجل (مرگ) انسان به تأخیر می افتد، آیا این سخن با آن سخنی که گفته می شود که هر انسانی زمان مرگش معین است و لحظه ای تأخیر نمی افتد منافات ندارد؟
«جواب» بدون شک انسان دارای دوگونه سرآمد(اجل) است:
۱- سرآمد و اجل حتمی که پایان استعداد جسم انسان برای بقا است، و با فرارسیدن آن هرچیز به فرمان الهی پایان می پذیرد.
۲- سرآمد و اجل معلق، که با دگرگونی شرایط دگرگون می شود، برای مثال، انسانی دست به انتحار و خودکشی می زند در حالی که اگر این گناه کبیره را انجام نمی داد سالها زنده می ماند، و یا بر اثر روی آوردن به مشروبات الکلی و مواد مخدر و شهوترانی بی حد و حساب توانائی جسمی خود را در مدت کوتاهی از دست می دهد، در حالی که اگر این امور نبود سالیان بسیاری می توانست عمر کند.
این ها اموری است که برای همه قابل درک و تجربه است، و احدی نمی تواند آن را انکار کند.
در زمینه حوادث ناخواسته نیز اموری وجود دارد که مربوط به اجل معلق است که آن نیز قابل نمی باشد.
بنابراین اگر در روایات فراوانی آمده است که انفاق در راه خدا یا صله رحم، عمر را طولانی و بلاها را برطرف می سازد در حقیقت ناظر به همین عوامل است.
و هرگاه ما این دو نوع اجل و سرآمد عمر را از هم تفکیک نکنیم درک بسیاری از مسائل در رابطه با قضا و قدر و تأثیر جهاد و تلاش و کوشش در زندگی انسان ها لاینحل می ماند.
این بحث را ضمن یک مثال ساده می توان روشن ساخت، و آن این که: انسان یک دستگاه اتومبیل و تهیه می کند که طبق پیش بینی های مختلفی که در ساختمان آن به کار رفته می تواند مثلا بیست سال عمر کند، اما مشروط به این که به آن دقیقا برسند، و مراقبت های لازم را به عمل آورند، در این صورت اجل حتمی این اتومبیل همان بیست سال است که از آن فراتر نمی رود.
ولی اگر مراقبت های لازم انجام نشود و آن را به دست افراد ناآگاه و لاابالی بسپارند و بیش از قدرت و ظرفیت آن کار بکشند، و در جاده های پر سنگلاخ همه روزه آن را به کار گیرند ممکن است عمر بیست ساله آن به نصف، یا به عُشر تنزل پیدا کند، این همان «اجل» معلق آن است.( تفسیر نمونه، ج ۱۸، ص ۱۰-۲۰۹٫)
فایده دوم: این که صدقه هفتاد نوع شر و بلا را دفع می کند.
۱- امام صادق علیه السلام «الصدقه بالید تقی السوء میته و تدفع سبعین نوعا من أنواع البلاء؛ صدقه بوسیله دست، نگهدارنده انسان از مرگ بد (دلخراش) و دفع کننده هفتاد نوع از انواع بلاها(ناگواری ها) است.( بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۱۲۹، روایت ۵۵٫)
۲- امام باقر علیه السلام فرمود: «ان الصدقه لتدفع سبعین بلیه من بلایا الدنیا مع میته السوء، ان صاحبها لا یموت میته السوء أبدا مع ما یدخر لصاحبها فی الاخره؛ بدرستی که صدقه هفتاد نوع بلا از بلاهای دنیا همراه با مرگ بد (دلخراش) از انسان بر می دارد، و هم چنین انفاق کننده(دهنده صدقه) هرگز با مرگ بد(دلخراش) از دنیا نمی رود، بلکه همراه صاحبش به آخرت می رود.( بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۱۳۵، روایت ۶۸٫)
۳- رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «ألصدقه تدفع عن صاحبها آفات الدنیا و فتنه القبر و عذاب یوم القیمه؛ صدقه از صاحبش آفات دنیا و عذاب قبر و عذاب در روز قیامت را دفع می کند.
فایده سوم: این که انفاق و صدقه در صبحگاهان و هنگام مسافرت بلا و شر را از انفاق کننده دفع می کند.
۱- از ابوولاد روایتی را از امام صادق علیه السلام نقل نموده که فرموده است: «بکروا بالصدقه، و ارغبوا فیها فما من مؤمن یتصدق بصدقه یرید بها ما عند الله لیدفع الله بها شر ما ینزل من السماء الی الارض فی ذلک الیوم؛ آغاز کنید صبح را با صدقه و به آن راغب باشید، پس آن چه را که مؤمن صدقه می دهد ارائه می کند بوسیله ما عندالله را هر آینه دفع می کند خداوند بوسیله آن صدقه شر و عواقب آن چه را که از آسمان به زمین در آن روز نازل می شود.»( بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۲۷۶، روایت ۷۲٫)
۲- و هم چنین امام صادق علیه السلام فرمود: «باکروا بالصدقه فان البلا یا لا یتخطاها و من تصدق بصدقه أول النهار دفع الله عنه شر ما ینزل من السماء فی ذلک الیوم، فان تصدق أول اللیل دفع الله عنه شر ما ینزل من السماء فی تلک اللیله؛ بامدادان صدقه دهید، زیرا بد بر صدقه نمی گذرد، و هرکه در آغاز روز صدقه داد، شر و بدی (ناگواری هایی) که در آن روز از آسمان فرود می آید را خداوند از او برطرف می کند، و اگر در اول شب صدقه دهد خدای تعالی شر و بدی آن شب را که از آسمان نازل می گردد را از او دفع می کند.»( بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۱۷۷، روایت ۸٫)
۳- امام صادق علیه السلام فرمود: «من تصدق فی یوم أو لیله ان کان یوم فیوم و ان کان لیله فلیله دفع الله عنه الهدم و السلع و میته السوء؛ هر کس در روز و شب صدقه دهد، از زیر آوار رفتن و آسیب درنده و مرگ بد ایمن می ماند، اگر در روز صدقه دهد همان روز و اگر در شب صدقه دهد داد در همان شب.»( بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۴۳٫)
فایده چهارم و پنجم: انفاق و صدقه فقر را زائل و عمر را طولانی می کند.
۱- امام صادق علیه السلام فرمود: «ألبر و الصدقه ینفیان الفقر و یزیدان فی العمر؛ نیکوکاری و صدقه فقر را از بین برده و عمر را زیاد می کند.»( بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۱۱۹، روایت ۱۷٫)
۲- از خبری از ابو حمزه ثمالی نقل شده که گفته است: اگر خواستی که خداوند خانه ات را طیب و پاکیزه و در روزی که او را ملاقات می کنی گناهانت را ببخشد: «فعلیک بالبر و صدقه السر و صله الرحم فانهن یزدن فی العمر و ینفیق الفقر و یدفعن عن صاحبهن سبعین میته سوء؛ بر تو باد احسان و صدقه پنهانی و صله رحم، که عمر را زیاد می کنند و فقر را از بین می برند و هفتاد نوع مرگ بد (دلخراش) را از صاحبانش (انفاق کننده و صدقه دهندگان) را دفع می کند.»( بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۱۳۹، روایت ۵۵٫)
فائده ششم: صدقه کلید روزی است.
۱- امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود: «استنزلوا الرزق بالصدقه…؛ با صدقه روزی را از خدا دریافت کنید، هر کس یقین به جایگزین دارد از صدقه خودداری نمی کند.»( بحارالانوار، ج ۳، ص ۲۴۰، روایت ۲۵٫)
۲- امام صادق علیه السلام فرمود: «و الذی بعث جدی بالحق نبیا ان الله لیرزق العبد علی قدر المروه؛ قسم به کسی که جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله را به حقیقت به پیامبری برانگیخت، بدرستی که خداوند روزی بنده اش را به اندازه مروت و (جوانمردیش) می دهد.»( بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۳۱۱، روایت ۱٫)
۳- امام صادق علیه السللام فرمود: «ان لکل شیی ء مفتاحا و مفتاح الرزق الصدقه؛ هر چیزی کلیدی دارد و کلید روزی صدقه است.( بحارالانوار، ج ۴۷، ص ۳۸، روایت ۴۱٫)
فایده هفتم: خداوند در مقابل مالی که صدقه داده شده، عوض می دهد.
خداوند متعال در قرآن می فرماید: «و ما أنفقتم من شیی ء فهو یخلفه و هو خیر الرازقین؛ هر چیزی را(در راه او) انفاق کنید جای آن را پر می کند و او بهترین روزی دهندگان است.»( قرآن کریم، سوره سبا، آیه ۳۹٫)
اموال خود را بیمه کنید
یکی از مفسران در ذیل این آیه شریفه، تحلیل جالبی دارد، می گوید عجیب است که تاجر هنگامی که بداند یکی از اموالش در معرض تلف است حاضر است آن را حتی به صورت نسیه بفروشد، هرچند طرف فقیر باشد، می گوید: این بهتر است که بگذارم نابود شود.
و اگر تاجری در چنین شرایطی اقدام به فروش اموالش نکند تا نابود شود او را «خطاکار» نامند.
اگر در چنین شرایطی، خریدار سرمایه داری پیدا شود و به او نفروشد او را «بی عقل» معرفی می کنند.
و اگر علاوه بر همه این ها خریدار با داشتن تمکن مالی همه گونه وثیقه بسپارد و سند قابل اطمینانی نیز بنویسد در عین حال به او نفروشد «دیوانه اش می خوانند.
ولی تعجب در این است که ما همه این کارها را انجام می دهیم و هیچ کس آن را جنون نمی شمرد.
زیرا تمام اموال ما قطعا در معرض زوال است و خواه ناخواه از دست ما بیرون خواهد رفت، و انفاق کردن در راه خدا یک نوع وام دادن به او است، و ضامنی بسیار معتبر یعنی خداوند بزرگ فرموده: «و ما أنفقتم من شیی ء فهو یخلفه؛ هر چه را انفاق کنید عوضش را می دهد» و در عین حال املاک خود را نزد ما گروگان گذاشته، چراکه هر چه در دست انسان است، عاریتی از ناحیه اوست(و محکمترین سندها را از کتب آسمانی در این زمینه در اختیار ما نهاده).
اما با همه اینها بسیاری از اموال خود را انفاق نمی کنیم و می گذاریم از دستمان برود، نه اجرای داریم و نه شکری.( تفسیر نمونه، ج ۱۸، ص ۶-۱۲۵٫)
عوض صدقه در سخنان معصومین(ع)
۱- در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله می خوانیم: «من أیقن بالخلف سخت نفسه بالنفقه؛ کسی که یقین به عوض و جانشین داشته باشد در انفاق کردن سخاوتمند خواهد بود.»( تفسیر نور الثقلین، ج ۴، ص ۳۴۰٫)
۲- ابواسحق گفته: که امیرمؤمنان علی علیه السلام چهار درهم داشت و جز آن چیزی درنزد حضرتش نبود، یک درهم را به شب، و یک درهم را به روز یک درهم را نهانی و یک درهم را آشکارا صدقه داد، چون خبر به رسول اکرم صلی الله علیه و آله رسید فرمودند:
یا علی! چه چیزی تو را وادار به این کار کرد؟
گفت: وفا کردن خدا به وعده اش، که خدای تعالی این آیه شریفه (بقره، ۲۷۴) را نازل فرمود: آن کسانی که مالهای خود را در شب و روز و پنهان و آشکارا انفاق می کنند پاداش ایشان در نزد پروردگارشان است.»( بحارالانوار، ج ۴۱، ص ۳۵، روایت ۱۱٫)
فایده هشتم: انفاق و صدقه باعث بی نیازی و فراوانی و برکت اموال می شود.
آن گونه که عملا تجربه شده است و معصومین علیه السلام بر آن تصریح نموده اند آن است که صدقه به سرعت باعث بی نیازی و فراوانی و برکت اموال می شود:
امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل نمودند که آن حضرت فرمود: «تصدقوا، فان الصدقه تزید فی المال کثره، تصدقوا یرحمکم الله؛ صدقه دهید، زیرا که صدقه مال را زیاد می کند، و صدقه دهید، خدایتان شما را بیامرزد.»( بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۴۱۷، روایت ۲٫)
فایده نهم: انفاق و صدقه باعث اداء دین می شود
در این باره امام صادق علیه السلام فرمود: «ان الصدقه تقضی الدین و تخلف بالبرکه؛ به تحقیق صدقه دَین (قرض) را ادا می کند، و برکت جایگزین آن می شود.»( بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۱۳۴، ص ۶۸٫)
در این باره در روایات آمده است که مستحب است که انسان قرض کند و صدقه بدهد، برای این که باعث وسعت در اداء آن چه قرض گرفته شده می شود.
فایده دهم: انفاق و صدقه داروی درمان بیماریهاست.
صدقه سودمندترین داروها و سریعترین چیز برای دفع بیماری هاست، به همین جهت است که به ما امر کرده اند که صدقه بدهیم، بلکه تصریح شده به این که بیمار با دستان خودش انفاق کند:
۱- امام صادق علیه السلام فرمود: «داووا مرضاکم بالصدقه و ما علی أحدکم أن یتصدق بقوت یومه ان ملک الموت یدفع الیه الصک بقبض روح العبد فیتصدق، فیقال له: رد علیه الصک؛ بیمارانتان را با صدقه دادن درمان کنید، و هرکس روزی خویش را صدقه داده به او گفته می شود که سند قبض روح را به فرشته برگردان.»( آثار الصادقین، ج ۱۰، ص ۵۶۱٫)
۲- مردی به امام هفتم علیه السلام شکایت کرد که ده نفر افراد خانواده ام همه بیمارند. حضرت علیه السلام فرمود: «داووهم بالصدقه فلیس شیی ء أسرع اجابه من الصدقه و لا أجدی منفعه علی المریض من الصدقه؛ آنان را با صدقه دادن درمان کن، زیرا هیچ چیزی سریع الاجابه تر و سودمندتر از صدقه نیست.»( بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۲۶۵، روایت ۲۰٫)
۳- امام صادق علیه السلام فرمودند: «یستجب للمریض أن یعطی السائل بیده و یأمر السائل أن یدعو له؛ برای مریض مستحب است که با دستان خودش به فقیر عطا کند و امر شده است که فقیر هم او را دعا کند.»( بحارالانوار، ج ۸۱، ص ۲۰۹، روایت ۲۰٫)
۴- رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «اذا أردت أن یصح الله بدنک فأکثر من الصدقه؛ اگر می خواهی خدایت تندرستی بخشد، صدقه بسیار بده.»( آثار الصادقین، ج ۱۰، ص ۵۵۷٫)
۵- رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «تصدقوا و داووهم مرضاکم بالصدقه فان الصدقه تدفع عن الاعراض و الامراض و هی زیاده فی أعمارکم و حسناتکم؛ صدقه دهید، و بیمارانتان را با صدقه دادن درمان کنید زیرا صدقه عوارض و بیماری ها را از بین می برد و سبب زیاد شدن عمرها و خوبی های شما می گردد.»( آثار الصادقین، ج ۱۰، ص ۵۶۰٫)
فایده یازدهم: آن است که دعای فقرا در حق انفاق کننده مستجاب می شود.
اگرچه بر فقرا واجب نیست که معطی صدقه را دعا کنند ولی از آن ها خواسته شده است موقعی طلب می کنند همراه با دعا باشد.
امام سجاد علیه السلام فرمود: «دعوه السائل الفقیر لا ترد؛ دعای سائل فقیر رد نمی شود.»( بحار الانوار، ج ۹۶، ص ۱۳۴، روایت ۶۸٫)
فایده دوازدهم: انفاق و صدقه باعث می شود که فرزندان و اعقاب صدقه دهنده (انفاق کننده) تا هزار سال از آن سود ببرند.
آن گونه که در اخبار وارد شده است، صدقه باعث می شود که اعقاب (فرزندان بعد از او) تا هفت طبقه یا هفتاد طبقه یا هزار سال از آن سودمند گردند.
۱- امام صادق علیه السلام فرمود: «ما أحسن عبد الصدقه فی الدنیا الا أحسن الله الخلافه علی ولده من بعده…؛ هیچ بنده ای صدقه نیک نداد جز آن که خدای تعالی جایگزین بهترین در فرزندان بعد از او کرامت فرمود…»( بحار الانوار، ج ۹۶، ص ۱۳۵، روایت ۶۸٫)
۲- امام صادق علیه السلام در ذیل آیه شریفه «و أما لجدار فکان لغلامین فی المدینه و کان تحته کنز لهما و کان أبوهما صالحاً؛ اما دیوار متعلق به دو نوجوان یتیم در شهر بود. و زیر آن گنجی متعلق به آن ها وجود داشت و پدر آن ها مرد صالحی بود» فرمود: «أنه کان بینهما و بین ذلک الاب الصالح سبعه آباء؛ بین این دو فرزند و پدر آن ها هفت طبقه (پشت) فاصله بوده است.»( بحار الانوار ج ۷۰، ص ۱۵۳٫)
۳- امام صادق علیه السلام فرمود: «ان الله لیحفظ ولد المومن الی ألف سنه؛ بدرستی که خداوند فرزندان مؤمن را تا هزار سال (بعد از او) حفظ می کند.»( بحار الانوار ج ۱۳، ص ۳۱۰، روایت ۴۴٫)
فایده سیزدهم: انفاق و صدقه آفت و تلف را از مال دفع می کند.
انفاق و صدقه قبل از این که به حال محرومان مفید باشد به نفع سرمایه داران هست، یعنی؛ تعدیل ثروت حافظ ثروت است، چنان که معصومین علیه السلام در سخنان خود به این حقیقت اشاره کرده اند از جمله:
۱- امام صادق علیه السلام فرمود: «حصنوا أموالکم بالزکاه و أنا ضامن لکل ما یتوی فی بر أو بحر بعد أداء حق الله فیه من التلف؛ مال های خود را با دادن زکات بیمه نمائید و من ضامنم هر مالی که در خشکی یا دریا تباه می گردد، اگر حقوق خدا در آن مال داده شود از تلف شدن مصون ماند.»( آثار الصادقین ج ۱۰٫)
۲- امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود: «ما هلک مال فی بر و لا بحر الا لمنع الزکاه منه فحصنوا أموالکم؛ هیچ مالی در خشکی و دریا تباه نگردد مگر به خاطر ندادن زکات، مال های خود را با دادن زکات بیمه نمائید.»( آثار الصادقین ج ۱۰٫)
فایده چهاردهم: انفاق و صدقه باعث عزت و دوام دولت می گردد.
بعضی از روایان گفته اند که فرعون، موقع عشاء دستور می داد به این که درب ها باز شوند و ایتام و فقراء و غریبان را بر سر سفره اش حاضر می کردند و به همین خاطر خداوند به او چهارصد سال فرصت داد.
فایده پانزدهم: صدقه موجب اجابت دعا می شود.
فایده شانزدهم: انفاق و صدقه کفاره گناهان صغیره و کبیره است.
۱- امام صادق علیه السلام فرمود: «ان صدقه اللیل تمحو الذنب العظیم؛ بدرستی که صدقه در شب گناهان بزرگ را محو (نابود) می کند.»( بحارالانوار، ج ۱۰، ص ۱۱۳، روایت ۱٫)
۲- و هم چنین امام صادق علیه السلام فرمود: «ألصدقه جنه عظیمه من النار؛ صدقه سپر عظیمی در مقابل آتش است.»( بحارالانوار، ج ۱۰، ص ۱۱۳، روایت ۱٫)
فایده هفدهم: خداوند صدقه را از حج و آزاد کردن بنده بیشتر دوست دارد.
فایده هیجدهم: انفاق و صدقه در دستان خود خدا قرار می گیرد.

به همین خاطر است که در اخبار وارد شده است که انسان بعد از دادن صدقه دست خود را ببوسد.
۱- امام سجاد علیه السلام به هنگام صدقه دادن دست خود را می بوسید، سبب این کار را پرسیدند، امام علیه السلام فرمود: «ما تقع صدقه المؤمن فی ید السائل حتی تقع فی یدالله تعالی…؛ صدقه مؤمن هنوز به دست سائل نرسیده به دست خدای تعالی می رسد.»( آثار الصادقین، صادق احسانبخش، ج ۱۰، ص ۵۷۰، به نقل از بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۱۳۴٫)
۳- امام صادق علیه السلام فرمود: «ما من شیی ء الا و کل به ملک الا الصدقه فانها تقع فی ید الله؛ هیچ چیزی نیست جز آن که فرشته ای بر آن گمارده شده مگر صدقه که آن در دست خداوند قرار می گیرد.
( ادامه دارد )
منبع : مرکز اطلاع رسانی غدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + یازده =