تفسیر آیه ۱۰۳، سوره توبه ( نوشتاری ) مفسر : حجت الاسلام المسلمین قرائتی

تفسیر آیه ۱۰۳ ، سوره توبه ( نوشتاری ) مفسر : حضرت آیت الله علامه طباطبایى
7 اردیبهشت 1397
تفسیر آیه ۱۰۴ ، سوره توبه ( نوشتاری ) مفسر : حجت الاسلام المسلمین قرائتی
15 اردیبهشت 1397

تفسیر آیه ۱۰۳، سوره توبه

خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *

از اموالشان صدقه (زکات) بگیر تا بدین وسیله آنان را (از بخل و دنیاپرستی) پاک سازی و رشدشان دهی و بر آنان درود فرست (و دعا کن). زیرا دعای تو، مایه ی آرامش آنان است و خداوند شنوا و داناست.

نکته ها:

آیه در ماه رمضان سال دوّم هجری در مدینه نازل شد و پیامبر فرمود: ندا دهند که خداوند، زکات را نیز همچون نماز واجب ساخت. پس از یک سال نیز فرمان داد که مسلمانان زکاتشان را بپردازند.

پیامبر، بر زکات دهندگان درود می فرستد؛ (صلّ علیهم)، ولی خداوند بر مجاهدانی که در خاک و خون غلطیده و مقاومت می کنند، درود می فرستد. (اولئک علیهم صلوات من ربّهم)**بقره، ۱۵۷٫***

پیام ها:

۱- یکی از وظایف حاکم اسلامی، گرفتن زکات از مردم است. (خذ)

۲- اسلام، مالکیّت خصوصی را می پذیرد. (اموالهم )

۳- زکات، بخش کوچکی از سرمایه ی شماست، با دلگرمی آن را پرداخت کنید. (من اموالهم )

۴- پرداخت زکات، نشانه ی صداقت انسان در ادّعای ایمان است. (صدقه)

۵ – زکات، عامل پاکی روح از بخل، دنیا پرستی و مال دوستی است. (تطهّرهم)

۶- زکات، موجب رشد فضایل اخلاقی در فرد و جامعه است. (تزکیّهم)

۷- فقر، عامل بسیاری از مفاسد است و تأمین زندگی محرومین به وسیله ی زکات، جامعه را از بخشی از مفاسد پاک می سازد. (تطهرّهم )

۸ – رسول اکرم صلی الله علیه و آله به مردم عادّی درود و صلوات می فرستد. زیرا بها دادن به مردم، تشویق آنان به نیکی ها و شخصیّت بخشیدن به آنان است. (صلّ علیهم)

۹- رابطه ی مالیات دهنده ومالیات گیرنده باید عاطفی ومعنوی باشد. (خذ، صلّ)

۱۰- دعای پیامبر در حقّ مردم مستجاب است. (صلّ علیهم انّ صلوتک سکن لهم)

۱۱- نگوییم زکات دادن وظیفه اش بوده، ما هم تشکّر کنیم.(خذ، صلّ علیهم)

۱۲- تشویق ها لازم نیست، همیشه مادّی باشد، گاهی تشویق معنوی کارسازتر است. (انّ صلوتک سکن لهم)

۱۳- تشویق، سنگینی تکلیف را سبک می کند. (سکن لهم)

۱۴- سرچشمه ی دستورات و تکالیف، علم الهی است. (واللّه سمیع علیم)

منبع : تفسیر نور – جلد ۵ – نویسنده : حاج شیخ محسن قرائتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =