تفسیر آیات ۷۶ و ۷۵ ، سوره توبه ( نوشتاری ) مفسر : حضرت آیت الله علامه طباطبایى

تفسیر آیه ۶۷ ، سوره توبه ( نوشتاری ) مفسر : حجت الاسلام المسلمین قرائتی
22 بهمن 1396
تفسیر آیات ۷۶ و ۷۵ ، سوره توبه ( نوشتاری ) مفسر : حضرت آیت الله مکارم شیرازى
27 بهمن 1396

تفسیر آیات ۷۶ و ۷۵ ، سوره توبه

وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَ لَنَکُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِینَ * فَلَمَّا آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوا وَّهُم مُّعْرِضُونَ *

بعضى از ایشان کسانى هستند که با خدا عهد کرده بودند که اگر خدا از کرم خود به ما عطا کند بطور قطع، زکات میدهیم و از شایستگان خواهیم بود * پس همینکه خدا از کرم خود عطایشان کرد بدان بخل ورزیده، روى بگردانیدند در حالى که اعراضگر هم بودند *

تفسیر المیزان ( خلاصه )

بیان آیات

بیان حال دسته اى دیگر از منافقین که از پرداخت زکات سرپیچى کردند .

این آیات طائفه دیگر از منافقین را یادآور میشود که از حکم صدقات تخلف ورزیده و از دادن زکات سرپیچیدند، با اینکه قبلا مردمى تهى دست بودند و با خدا عهد کرده بودند که اگر خداى تعالى به فضل خود بى نیازشان سازد حتما تصدق دهند و از صالحان باشند، ولى بعد از آنکه خداى تعالى توانگرشان ساخت بخل ورزیده و از دادن زکات دریغ نمودند.

و نیز طائفه دیگرى از منافقین را یاد مى کند که توانگران با ایمان را زخم زبان زده، ایشان را ملامت مى کردند که چرا مال خود را مفت از دست مى دهند و زکات مى پردازند، و تهى دستان را زخم زبان زده، مسخره مى کردند (که خدا چه احتیاج به این صدقه ناچیز شما دارد) و خداوند همه این طوائف را منافق خوانده، و بطور قطع حکم کرده که ایشان را نیامرزد.

و منهم من عاهد الله لئن آتینا من فضله لنصدقن و لنکونن من الصالحین… و هم معرضون

کلمه (ایتاء) به معناى مطلق دادن است، و لیکن بیشتر اطلاق میشود در دادن مال، و از قرائن این مطلب، در خود آیه، (لنصدقن ) است که معلوم است مقصود از آن تصدق دادن از مالى است که خدا به ما داده. و همچنین قرینه دیگر آن در آیه بعدى است، و آن مساله بخل است که معنایش دریغ کردن از مال است.

سیاق این آیات میرساند که گفتار در آن راجع به امرى است که واقع شده ؛ روایات هم دلالت دارد بر اینکه این آیات درباره داستان ثعلبه نازل شده، که – ان شاء الله – شرح داستانش در بحث روایتى آینده خواهد آمد، و معناى این دو آیه روشن و بى نیاز از توضیح است.

منبع : ترجمه تفسیر المیزان حضرت آیت الله علامه طباطبایى (رحمه الله)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 8 =